lørdag den 29. december 2012

Skappel Sweater – Skappelgenser

Skappelsweater-forfra

Norge har lidt af en landeplage, Skappelgenseren.

Jeg forelskede mig i enkelheden, og i chancerne i den for at skjule en vis overvægt.

Skappel-fra-siden

Jeg ku li slidsen og det lidt længere bagstykke.

Skappel-bagfra

Jeg syntes, at den egnede sig godt til den uld, jeg har fået af Vivi og noget mohair med silke, jeg havde liggende.

FAKTABOKS
Model:
Skappelgenser
Designer: Maria og Martha Skappel og deres mor, Dorthe Skappel
Opskriften er håndskrevet på norsk og fotograferet ind på Marthas blog.
dorthe-skappel-genser-3
Garn: Ærøuld fra Vivi og Elan Silken Kydd 70% Super Kid Mohair og 30% Silke
Pinde: 7
Størrelse: Vægt: 362g, Bredde 60cm, Længde for: 60 cm, Længde bag: 70 cm
Garnforbrug: 250 g Ærøuld, 112 g Mohair og Silke
Fra lager: JA
Sværhedsgrad og særlige strikketeknikker: Super nem begynderstrik
Bemærkninger og ændringer: Den er komponeret med udgangspunkt i Skappelsweateren, strikkefastheden med mit garn, mine mål og mine ønsker.
Logbog,-skappelLogbog-2,-skappel
Jeg har strikket ærmerne oppefra og ned, fordi jeg ville være sikker på, de ikke blev for lange og, fordi jeg var usikker på, om jeg havde mohair nok. Derfor har jeg også strikket begge ærmer på een gang siddende på sweateren. Ingen problemer i det på denne store sweater.
Jeg har strikket nogle vendepinde i nakken for at undgå, at den trækker op bagpå.
Halsudskæringen har jeg selv komponeret, fordi den oprindelige var for bred til mig.
Tilfredshed: Slidsen er blevet for lang, så den skal jeg lige forkorte lidt.
Jeg er lidt skuffet over, at jeg ikke kommer til at se lige så ung, frisk og slank ud, som dem jeg har set fotos af med sweateren på. Jeg havde håbet, at den ville skjule de mange kilo, der er løbet på det sidste halve års tid, men nej, den gik ikke. Derfor er den da også fotograferet på ginen Smiley, der blinker
Den er blød og lækker, så den skal nok blive brugt (når jeg er alene i mørke)

Ann

28 kommentarer:

Camilla sagde ...

Jeg har det fuldstændig lige som dig, jeg har også drømt om Skappelgenseren, og håbet at den kunne udvinde mirakler.
Måske er det for godt til at være sandt....... men jeg er nu nok nød til at prøve alligevel.

Den ser helt fantastisk lækker ud!

Ann sagde ...

@camilla: Prøv det, prøv det! Måske har du bedre held ;-)

Anonym sagde ...

hihi...hvor giver det ingen mening,når man (jeg) får byttet om på nogle bogstaver...læste det som Skalpel :*)
Når det så er sagt, så er jeg enig i at den trøje kunne jeg såmænd også flytte ind i :)

Lis sagde ...

Jeg har også læst på bloggen om Skappeltunikaen og dens tilblivelse. Den har bestemt lagt Norge øde for uld og Mohair.

Din ligner på en prik deres, så jeg kan da heller ikke forstå du ikke lige fik ungdommens glød og friskhed/stramhed. Underligt. Har du glemt messestemmen undervejs ??
Flot det er den altså Ann, og du må ikke skamme dig over at gå i den.

Kh. Lis

dqpage sagde ...

Fed trøje.
:o)
hilsen Mona

Jannie sagde ...

Flot trøje, har strikket den til min datter, hun vil gerne have en til, så ja, hun blev glad for den .Tror jeg stjæler din ide med vende pindene. Hilsen Jannie

Ann sagde ...

@Jannie: Dejligt, at du kan bruge nogle af mine ideer/erfaringer.

Anonym sagde ...

Jeg er meget inspireret af din model. Kan du forklare mig det med vendemaskerne på ryggen? Lavede du dem over de midterste 20 masker, eller hvordan?

Ann sagde ...

Anonym? Ja, de midterste 20 og derefter de midterste 10.
Hvem er du, du, der spørger? Bare et navn.

Anonym sagde ...

Kære Ann. Tak for dit svar. Nu kan jeg komme helt i gang med den skønne sweater. Det var mig der spurgte om vendemaskerne. Det var ikke for at være uhøflig, at jeg ikke skrev mit navn. Jeg har aldrig prøvet at skrive på en kommetar før, og troede at der kom et sted hvor jeg kunne skrive mit navn :-)
Hilsen og godt nytår
Linda

Ann sagde ...

Alt forladt, Linda.
Jeg kan godt huske, hvordan det var, da jeg begyndte at bevæge mig rundt i blogland.
Men tak, fordi, du skrev tilbage.
Også godt nytår til dig og held og lykke med sweateren.

Anonym sagde ...

Ann - for søren!! Hvis du kommer til at hade den eller bare bliver rigtig træt af den - ja så vil jeg gerne holde den for dig :)

lækker lækker lækker - garn, farve form!!!

Kram Mette

mona sagde ...

Aj, den er bare blevet god, din udgave (bedre end originalen synes jeg)Måske skulle man forsyne ungdommen med sådan en. Belært af dine erfaringer vil jeg undlade at forvente undere fra dén side :-)

Ann sagde ...

@Mette: ;-) ja, grå er jo lige din farve .............
@mona: Taaak. Ja, vi unge ka godt li den, selvom den ikke udretter mirakler ;-)

Benedicte sagde ...

Den ser nu ualmindelig behagelig ud, selvom den måske ikke ligefrem gør dig til en storhjertede og langbenede gazelle ;-) Synes faktisk din udgave ser endnu bedre ud end forbilledet.
KH fra Kregme...

Benedicte sagde ...

Der skulle sørme ikke stå storhjertede, men storøjet ( det store hjerte mener jeg du allerede har ;-) Knus

Hobbittens Strikkemasker sagde ...

Vil du uddybe det med din måde at strikke ærmerne på. Samlede du maskerne op efter at have syet skuldersøm? Jeg er netop ved at strikke denne sweater til min datter. Venderækker lyder også spændende, men det finder jeg vist ikke ud af. Den var også tiltænkt at skulle skjule lidt overvægt :)

Ann sagde ...

@Hobitten: Ja, jeg syede først skuldersømmen sammen. Så satte jeg mærker på blusen, hvor ærmegabet skulle gå til. Så tog jeg det antal masker op mellem mærkerne, jeg havde udregnet, der skulle være. Her strikkede jeg maskerne op. Jeg brugte en lang rundpind ca 100-120 cm, så jeg kunne gøre det samme med det andet ærme på samme pind.
Hvordan man strikker vendepinde, kan du se på YouTube. Søg på vendepinde, vendestrik eller short rows.

Strikkeheksen sagde ...

Det synes jeg da ærligt talt er synd, at du kun går rundt i den i mørke ;-)
Vedr. forventningerne om forvandlingens kraft i strikketøj, så er du ikke alene :-)

Tak for din hilsen - det var dejligt at høre fra dig. Håber, du selv er kommet ovenpå igen :-)
Og nu tilbage til sofaen og de helsebringende pinde :-)

Lisbeths Verden sagde ...

Gratulerer med en Skappel :) Jo denne har sikkert hele Norge strikket. Jeg også :)
Klem fra Beth

Hobbittens Strikkemasker sagde ...

Jeg har lige et spørgsmål til Skappel-trøjen - har du gjort noget ved halsudskæringen - eller bliver den bare pæn efter aflukningen?

Ann sagde ...

@hobitten: Jeg havde egentlig planlagt, at lave en kant, men det var ikke nødvendigt, så den står, som den blev strikket.

Camilla sagde ...

Hej Ann

Jeg har lagt et svar til dig på mit indlæg om Wollmeise.

Kh Camilla

Camilla sagde ...

Hej Ann

Jeg har formuleret mig forkert, jeg kan ikke lave en søgning på EU lande alene, men nemlig som du siger søgt under lande, og så på de lande der er medlem af EU. :)

Men godt at du fik løst gåden :-)

Vivi Aggergaard sagde ...

Hej søde Ann..
Den ser lækker ud den genser - tænker at so ein ding muss ich auch haben...
Der er vist lidt Ærø-uld mere som kan anvendes..
Tak for tippet..
knus Vivi

Ann sagde ...

Selv tak, Vivi!
Men den taler kun norsk - ikke tysk ;-)
Kombinationen af Ærø-uld og mohair/silke er super. Jeg er ved at strikke een i alpaca og mohair. Det er ikke nær så faconfast og meget tungere.

Unknown sagde ...


Designing your own logo, your own t-shirts, own banner, own flag, logo, USB stick, banner,Door etc, can you save yourself a bit of money, or is it false economy and even worse, could it lose your company money?Unfortunately it can cost a business a lot more by having an unprofessional looking logo.Here's what you need to know about designing. see more at: Navneskilte design

Unknown sagde ...

Hej, jeg er nybegynder og ved at færdiggøre forstykket. Jeg er ikke så pæn i runde halsudskæringer og ville derfor gerne have er lige snit over hals og nakke. Altså blot lave en pæn afsluttende lukning uden at lave en udskæring. Tror du, at det kan lade sig gøre? Mvh. Sus :)