søndag den 18. september 2011

Et øjebliksbillede

Lige nu har jeg flere projekter igang.
Noget skal gøres færdigt – andet skal løbes igang.

Indianerstriber,-næsten-fær

Der er liiiige en lynlås, der skal lægges i symaskinen på Birks Indianerstrib.
Mon han overhovedet kan passe den længere?
Det vil vise sig, når vi alle skal til Fanø i week-enden.

Gadedrengebluse-til-Birk,-p

Gadedrengeblusen fra Alt om Håndarbejdes Strikkemagasin nr 6 (303) til Birk, som også skulle have været færdig inden Fanø, er gået lidt i stå. Jeg har strikket ryggen for kort, så der skal pilles op. Det kan jeg ikke rigtigt få taget mig sammen til……

The-Tina-Shawl-II,-på-vej

Til gengæld har jeg ingen problemer med at tage mig sammen til dette skjønne lacestrik. Det er som at komme hjem.
Jeg elsker at strikke lace, og garnet her er enormt lækkert – alpaca, silke og cashmere.

The-Doo-Dad-Hem

Jeg er gået igang med at strikke en løs Doo Dad Hem til min Blocks and Stripes af Kathryn Alexander. Jeg håber, ideen vil kunne realiseres, for jeg vil altså gerne prøve at få den kant på, men jeg vil også gerne kunne tage den af, hvis den bliver for meget.

Igår var jeg på Silkeborg Museum til workshop med Britt-Marie Christoffersson.

Britt-Marie er en enormt spændende strikdesigner fra Halmstadområdet i Sydsverige. Hun blev af Projekt Tråd inviteret til at udstille på Silkeborg Museum i 2009

Britt-Marie Christoffersson på udstilling Britt-Marie-Christoffersson fra udstillin 2009, Silkeborg
(de tre billeder her er taget fra nettet fra forskellige udstillinger)Britt-Marie Christoffersson fra en udstilling1

Jeg så desværre ikke udstillingen, men jeg så billeder fra den, og blev helt vild i varmen.
Kort efter kom hendes bog,

Britt-Maries-bog

som jeg straks købte og forelskede mig vanvittigt i.

Fra-Britt-Maries-bog1

Fra-Britt-Maries-bog2

Den er min strikkebibel nr 1.

Fra-Britt-Maries-bog3

Fra-Britt-Maries-bog5

Jeg har tidligere forsøgt at komme med på workshops med hende, men alt har været overtegnet, så jeg var lykkelig, da det endelig lykkedes igår.

Britt-Marie er 74 år og ønsker ikke at rejse så meget mere, men hun føler en særlig tilknytning til Projekt Tråd i Silkeborg, og det var jo mit held.

Britt-Marie-Christoffersson

Britt-Marie havde garn og kompendium med, og vi strikkede
krøs

Krøs

og snoede bånd til armbånd

Armbånd

eller halskæde-halsedisser
Snoningerne kommer istand alene ved at strikke alle masker drejet ret!

Halsedisse

smarte falske bieser

Bieser

cirkler og striber

Cirkler-og-striber

Der blev grinet og hygget, strikket og spist, set på en skøn svampefarvningsudstilling, men der var også stille koncentration i lange perioder.

Workshop,-Silkeborg-Museum,

- og så lærte Birte (længst til højre) mig, at strikke baglæns, så nu kan jeg måske få strikket mit Kaffe Fasset tæppe færdigt!
Tusind tak, Birte!

Britt-Marie,-Silkeborg-Muse

Det blev en dejligt inspirerende dag.

Ann

13 kommentarer:

Pia sagde ...

Hamrende flot trøje til Birk. Håber han stadig kan passe den. Workshoppen ser ud til at have været meget spændende. Din trøje fra forrige indlæg er også helt vild flot.

Anita sagde ...

Hejsa Ann :-)

Dit lacegarn ser rigtig lækkerblødt ud. Hvor kan man få fingrene i sådan en skøn blanding?

Rigtig god søndag til dig og dine :-)

Ann sagde ...

Anita, det er Juno-garns Alice Lace.

Kirsten Amstrup sagde ...

Du laver altså nogle virkelig inspirerende indlæg på din blog, skønt at læse dem. Og jeg er da lige ved at investere i "Sticking", der ser ud til at være mange fine ideer at hente der. Men så skal man jo i gang med at udvikle egne modeller/ting, og det er svært, når der findes så mange inspirerende opskrifter, man heller ikke kan lade ligge.

Benedicte sagde ...

Ih, hvor ville jeg gerne have deltaget i den workshop. Jeg er sikker på at du vil få en masse spændende ud af det du har lært. Hendes teknikker og ideer ser vanvittig spændende ud (jeg har fluks bestilt bogen på biblioteket).
Jeg har også en idé om at lære at strikke baglæns. Mest fordi jeg ikke er vild med vrang, men det er sikkert allerbedst til flerfarvestrik.
Måske ses vi på Fanø? Det må være rart at have familien med :-)

Ingerlise sagde ...

en workshop havde jeg glemt. Øv.
Jeg har heldigvis bogen og har vist (med tilladelse) en enkel teknik på min blog.
Bogen er en vidunderlig guldgrube af ideer, så stor forståelse for at den kommer til at stå fremme i reolen.

Madam Munch sagde ...

For mig var det stort at træffe Britt Marie, hun er virkelig en strikkeforsker og til stor inspiration. Også søndag var en dejlig strikkedag. Jeg kommer snart med billeder på bloggen.
Dejligt at se dine.

Strikkeheksen sagde ...

Ann, Ann, du oplever så mange spændende strik-relaterede arrangementer på trods af stress og travlhed - alene dét at holde øje med dem, må kræve sin kvinde :-) Jeg får godt nok også lyst til den bog og den er skrevet bag øret ;-)

Dejlige projekter, du har på pindene. Trøjen til Birk vil jeg da virkelig håbe han kan passe, for den er da fuldstændig unik. Og så var det altså slet ikke meningen, jeg sku´ blogge, jeg skal læse, men sku´ liiiige slå noget op på nettet ;-)

Strikkeheksen sagde ...

Ups -glemte lige: Jeg håber da også på, vi lige render på hinanden på Fanø, det ku´ da være så hyggeligt :-)

Lis sagde ...

Du er bare så kreativ og dygtig. Den bluse håber jeg han kan passe, for den er bare flot. At trevle op er aldrig sjovt, så håber du får kick-startet det og lavet en ny bluse.

Det kursus ville jeg også gerne have deltaget i. Sikke mange ting du har lært der (hvis du altså ikke vidste det i forvejen).

Troede at man når man strikkede baglæns bare trevlede op ?? Gør man ikke det?

Kh. Lis

Ann sagde ...

Ja, Lis, men man kan altså også strikke baglæns og føje en ny pind til sit strik i stedet for at tage en pind ud!
Jeg har brugt det idag på halsen til Lille Indianerstrib. Det var bare sååååå godt. Det vil jeg bruge meget fremover.

marion sagde ...

ej hvor er jeg altså bare misundelig ser ud til at have været et skønt og meget lærerigt kursus bare det var mig

Tine sagde ...

Sikke nogle dejlige ting du har gang i!
Og hvor ser det kursus da fantastisk ud!
Sikke en fantastisk inspirerende kvinde.